Biografie van JAN PEETERS

Foto: pentekening van Jan Peeters voor de Harlindis en Relindis Ommegang 1972

Foto: ontwerp van de slotgroep uit de Harlindis en Relindis Ommegang 1972 (Wim Corstjens)

Jan Peeters (1945-2000)


Geboren in het pand De Verkeerde Wereld aan de Bosstraat te Maaseik als zoon van Willem en Augusta Claessens.

Op jeugdige leeftijd al verraste hij iedereen met een overvloed van grappige, gevoelige en diepzinnige teksten en gedichten. De kleinkunstperiode, met haar troubadours en chansons, en het scoutsleven waren een ideale omgeving om zijn creativiteit te ontwikkelen. Aanvankelijk ‘kunstelde’ hij vooral met geniale woordspelingen en cabareteske sketches. Later uitte hij zich steeds meer in pentekeningen en verscheiden schilderijen die hij veelal begeleidde met poëtische of filosofische beschouwingen.

Vanuit een sterk rechtvaardigheidsgevoel revolteerde Jan, vaak wanhopig, tegen de kloof tussen arm en rijk. Een vaste baan voelde hij als een beknotting van zijn artistieke levenswijze, die tot het einde gekenmerkt bleef door uitbundig levens-genieten, een bruisende productiviteit en een scherpe maatschappijkritische houding.
Zijn onderwijsloopbaan kronkelde langs talrijke scholen en versterkte slechts zijn drang om enkel als kunstenaar te leven. Dikwijls, soms door het noodlot gedwongen, veranderde hij van woonplaats en produceerde telkens weer, alsof er niets was voorgevallen, nieuwe teksten, ansichtkaarten, kunstkalenders, … en zocht en vond nieuwe vrienden en vriendinnen … Niemand deed ooit vergeefs beroep op Jan voor een originele of scherpzinnige tekening, een muurkrant, een folder, een uitnodiging of gewoon een tekst. Een financiële vergoeding was niet nodig, enkel geduld.

Jan werd door zijn omgeving niet altijd begrepen. Zijn extravagante levenswijze zorgde ervoor dat het niet gemakkelijk was met hem te leven of te werken. Chronisch gebrek aan sympathie, meedenken en liefde van anderen deden hem pijn en intensiveerde enkel de zoektocht naar het diepste in zichzelf. Dit resulteerde in een cadans van afwisselend rauwe teksten, liefdevolle poëzie en uitzinnige noodkreten. Spectaculaire uitvoeringen als "Oh Happy Day" en "CreAct"; vele tentoonstellingen zoals "De Kruisweg", "Dag Heppeneert" en "Inventaris tot 17 mei 1979" (een ode aan zijn moeder); honderden gedichten en kleurrijke taferelen met apocalyptische figuraties en een bekroond filmscenario, illustreerden zijn creatieve en getormenteerde ziel. Maar vooral als ontwerper van twee “Harlindis en Relindisommegangen”, in 1972 en 1997,  kreeg hij de kans zijn talenten ten volle te beleven. Vijf eeuwen na de gebroeders Van Eyck schilderde Jan zelfs zijn eigen "Lam Gods".
Wim Corstjens voor Elementa 1, zomer 2003 en de Van Eyck pop-up expo, april 2021.

Foto's: Piet Henkens