SYMPOSIUM 'DE FAMILIE VAN EYCK THUIS'


zaterdag 7 oktober 2017 in Maaseik




De laatmiddeleeuwse Gebroeders Van Eyck blijven verbluffen, ook nu hun orgelpunt Het Lam Gods de meest zorgvuldige restauratie ooit mag beleven. Bijna vanuit het niets creëerden zij een wedergeboorte van de visuele kunsten in de Nederlanden. Ze combineerden realistisch illusionistische weergaven tot in de kleinste details van mens en leefwereld. Deze mens straalde serene aristocratie en zelfbewustzijn uit, maar bleef ook piëteitsvol ten aanzien van de sacrale Almacht.


Maaseik is fier de geboortestad van de laatmiddeleeuwse kunstenaarsfamilie Van Eyck te zijn. De onvolprezen Jan, de enigmatische Hubert, de haast onbekende Lambert, de dames Margaretha en Livina en de ongetwijfeld verwante Barthélemy d'Eyck, hebben hier aan de Maas de wereld leren zien, leren interpreteren, in beeld leren vatten. We hebben in Maaseik geen directe bronnen over hen, wel aanwijzingen om hun levensbron te documenteren.

Barthélémy d'Eyck (Wikipedia,

Miniature from the Livre du cueur d'amour esprit).


Vandaar groeide ook de wens, de behoefte zelfs, om in Maaseik een symposium

'De familie Van Eyck thuis' te organiseren.


Een keur van academische en plaatselijke Van Eyckexperten kregen de gelegenheid hun meest recente bevindingen voor te stellen.


Aansluitend hadden wij de eer onder leiding van Dr. Stephan Kemperdick, curator voor de oud-Nederlandse en oud-Duitse schilderkunst in de prestigieuze Gemäldegalerie in Berlijn, de voorstelling van de publicatie van de referaatteksten van het symposium (februari 2015) 'Der Genter Altar der Brüder van Eyck: Geschichte und Würdigung' bij te wonen.