Foto's: Roger Maes
Logo: Chris Vosters
Parijs
10 mei 2024
"REVOIR VAN EYCK"
'De Maagd van kanselier Rolin', 20 maart tot 17 juni 2024
in het Louvre te Parijs
Om de gebeurtenis die deze historische restauratie vertegenwoordigt (het werk was sinds de intrede in het Louvre in 1800) nooit meer gerestaureerd te hebben, besloot het museum de eerste van de tentoonstellingen te wijden - dossiers die in de zaal van de kapel zullen worden bewaard sinds 2014 naar het meesterwerk van Jan Van Eyck: Kanselier Rolin in gebed voor de Maagd met Kind, ook wel bekend als 'De Maagd van Kanselier Rolin'.
De restauratie, die het onder meer mogelijk maakte om de lagen geoxideerde vernis die het schilderij donkerder maakten, lichter te maken, biedt een spectaculaire herontdekking van het schilderij. Deze operatie maakt deel uit van het huidige onderzoek naar de werken van Van Eyck, dat voor het eerst werd gelanceerd door de restauratie van het altaarstuk van het Lam Gods in Gent. Al bijna tien jaar lang hebben deze internationale en interdisciplinaire dialogen de vragen van specialisten sterk vernieuwd. Op zijn beurt wil het Louvre het publiek laten zien hoe de onderzoeken die zijn uitgevoerd in het Centrum voor Onderzoek en Restauratie van de Musea van Frankrijk en de restauratie zelf in twijfel trekken wat we dachten te weten over dit werk, dat lange tijd 'De Maagd van Autun' werd genoemd.
Dit grote schilderij van de westerse kunst, dat tegenwoordig verrassend weinig bekend is, lijkt misschien moeilijk te begrijpen. Daarom zal de tentoonstelling zich laten leiden door vragen, die allemaal stadia zijn van het kijken naar het schilderij: voor welke toepassing(en) heeft Van Eyck dit zeer bijzondere werk ontworpen, de bedoeling van bondskanselier Nicolas Rolin? Waarom schilderde hij op de achtergrond een landschap dat zo geminiaturiseerd is dat het bijna onzichtbaar is? Hoe kunnen we de twee kleine karakters in de tuin begrijpen? Welke dialoog onderhoudt het werk met zowel de kunst van de verlichting als de gebeeldhouwde bas-reliëfs van de begrafenis? Kunnen we weten hoe kunstenaars uit de 15e eeuw dit werk begrepen? In zekere zin kristalliseert de Maagd van Rolin de spanningen die in de Vlaamse kunst in het eerste derde deel van de 15e eeuw liepen, tussen middeleeuwse traditie en revolutionaire experimenten.
De verkenning van De Maagd van Kanselier Rolin zal verrijkt worden door de vergelijking met ander werk van Van Eyck, maar ook van Roger Van der Weyden, Robert Campin en de grote verluchters van die tijd. Ongeveer zestig beschilderde panelen, manuscripten, tekeningen, gebeeldhouwde bas-reliëfs en met goud bewerkte voorwerpen zullen op uitzonderlijke wijze worden samengebracht, dankzij de steun van talrijke musea en instellingen in Frankrijk en daarbuiten, zoals het Städel Museum in Frankfurt (dat de Maagd van Lucca uitleent ), de Gemäldegalerie in Berlijn, de Koninklijke Bibliotheek in Brussel, de Morgan Library and Museum in New York en het Museum voor Schone Kunsten in Philadelphia.